Кам'яний залізничний міст-віадук у Яремче (історія в фото)

"Желізниця зо Станіславова через Воронєнку на Угорщину 
має отворити ся дня 16 падолиста сего року. Тепер будує
ся на її шляху величезний міст над рікою Прут, коло Яремча.
Склепіннє того моста буде на 65 метрів широке, одно з
найширших на цілому світі. Міст буде з каменя, а не з
желіза, як звичайно по желізницях бувало."

рік 1894, 18 червня


Кам'яний залізничний міст-віадук у Яремче

Міст на Пруті в Яремчі розташовувався на 63,8/9 км лінії Станиславів – Воронєнка. Збудований в 1894-96 роках за проектом професора Львівської Політехніки Зигмунта Кульки.

Головним будівничим був польський інжінір Станіслав Косинський. Він складався з двох арок по 8 м, п’ятьох – по 12 м і однієї – 65-метрової над руслом Пруту. Остання арка вважалася на той час найбільшою у Європі. 

Яремче освячення будови 1894р.

Яремче освячення будови 1890р.

Яремче будова мосту 1894-1896

початок будівництва мосту в Яремче

Яремче будова мосту 1890р.

Яремче каменоломня на Пруті 1894-1896р.

Яремче будова мосту 1890і

 будова мосту в Яремче

Яремче будова мосту 1890і

Яремче будова мосту

Яремче на будові мосту 1984

Яремче інженери-колійовці на будові мосту 1984р.

Яремче на будові мосту 1984

Яремче на будові мосту

Яремче інженери-колійовці 1890і

Яремче інженери-колійовці

Яремче на будові мосту 1894-1896

Яремче на будові мосту 1894-1896


Пізніше яремчанський міст став взірцем для усіх інших мостів в Європі і Африці. Кажуть, подібні віадуки в Европі почали з'являтися тільки в середині наступного століття, де на відміну від прикарпатського використовувалися переважно для руху автотранспорту. Згаданий міст-віадук побудували всього лиш за 2 роки, здавши у 1896 р.

Яремче міст-віадук

Яремче міст-віадук

Яремче залізничний міст

Яремче міст на Пруті

Яремче міст залізничний

Яремче міст залізничний

Яремче міст залізничний  над Прутом

Яремче міст залізничний над Прутом

Яремче міст на Пруті


Яремче перший європейський залізничний міст над Прутом

Яремче перший європейський залізничний міст над Прутом

 В липні 1917 року міст був зруйнований відступаючою російською армією під час Першої світової війни. Російські війська підірвали 12-метрову арку зі сторони Делятина, розташовану поряд із 65-метровою, унаслідок чого обидві були зруйновані.

1917 року міст підірвали відступаючі російські війська

1917 року міст підірвали відступаючі російські війська

Для відновлення руху поїздів (гостра необхід- ність у перевезенні австрійської армії) відразу ж почалася відбудова моста. Було споруджено 18-метрову металеву арку з елементів системи Рот-Ваґнера, яку вставили на місце зруйнованої 12-метрової арки.

Яремче міст залізничний і шосейний

Яремче міст залізничний і шосейний

Яремче міст над Прутом

Яремче міст над Прутом 1925

Яремче міст залізничний

Яремче міст залізничний над Прутом


Яремче міст над Прутом

 18-метрова металева арка з елементів системи Рот-Ваґнера


Відтак розпочали відновлення великої арки. 1925 р. Дирекція державних колій приступила до відбудови 65-метрової арки з кам’яних тесаних брил, на укладку й цементування яких витратили лише 33 робочі дні. 13 липня 1927 р. всі роботи були закінчені. Але оригінальний дизайн Косинські було змінено,  замість чотирьох "пахвин" головного прольоту було зроблено п'ять.

4 "пахвини"

5 "пахвин"

оригінальний дизайн Косинські був змінений, збільшелося кількостіь дуг філе на кожного стовпа з 4 на 5

Кам'яний залізничний міст-віадук у Яремче


В 1944 році відступаючі німецькі війська підірвали міст. Цікаво, що передбачаючи потужну силу вибуху, гітлерівці порадили мешканцям Яремче заклеїти вікна паперовими стрічками.


Радянська влада не бавилась в атракційність моста і відновила його, замінивши на залізобетонну конструкцію.

В результаті Яремче втратило свою "візитку"!
А було так гарно!!

залізничний міст у Яремче 1990р.

залізничний міст у Яремче 1990р.

залізничний міст у Яремче 1990р.

залізничний міст у Яремче 1990р.

залізничний міст у Яремче 1990р.

залізничний міст у Яремче 1990р.


Кам'яний залізничний міст-віадук у Яремче (історія в фото)


Немає коментарів
Додати коментар